Vandring för nybörjare

Är du nyfiken på vandring och vill lära dig mer? Läs några av Tuxers tips inför vandringen för bästa möjliga upplevelse i naturen.

Tid

Om du är nybörjare/ inte vandrat så många gånger, se då till att ha extra gott om tid. Vid övernattning kan du överväga att lägga in en bonusdag för att vandra i lugnare tempo. Så kan du dessutom njuta av omgivningen i lugn och ro.

Planering

Att planera sin vandring är viktigt för både nybörjaren och den erfarne och är extra viktigt vid flerdagvandring. Gå igenom väderrapporten, studera kartan och gå igenom rutten inför varje ny etapp och dag. Gå igenom dagsplanen och kartan tillsammans, prata med varandra och visa hänsyn till varandras olika fysiska förmågor och skador. En längre vandring kan vara påfrestande fysiskt och det är därför bra att planera in flera vilopauser och fikapauser längs vägen. Kom ihåg – själva resan är målet.

Navigering

Ta alltid med karta och kompass när du vandrar. Du kan även komplettera med karta på kart-app. Kom då ihåg att ladda ner kartan så den finns tillgänglig i offline-läge (täckningen kan ofta försvinna på fjället och i vissa skogspartier). Med en karta från en kart-app kan du enkelt se din aktuella position och mäta sträckor/distanser. Packa även med en portabel mobilladdare/ powerbank och vattentät påse till din teknik. Du kommer vara glad för det om det kommer regn eller om mobilen går slut på batteri.

Kläder

Packa inte med dig mer kläder än nödvändigt då det väger mycket. En bra regel är att klä dig efter lager-på-lager-metoden. Alltså, lager med kläder som du kan klä upp/ ta på dig för att få värme och kläder som du enkelt kan ta av dig för att svalka dig. Vi rekommenderar att du läser Tuxers kompletta packlista här! Så glömmer du inte något viktigt hemma.

Mat

Ta många goda pauser för att fylla på energi. Packa med måltider, snacks, vatten och varm dryck. För dagsturen fungerar kall matsäck men för flerdagsvandring rekommenderar vi att packa med stormköket.

Ryggsäck

Använd en ryggsäck med midjebälte och bröstrem för att avlasta axlarna, Justera ryggsäcken så att den passar just din kropp. Packa så lätt det går och testa alltid ryggsäcken hemma innan vandring. På så sätt kan du känna om ryggsäcken sitter behagligt och är komplett.

Skor

Låga skor fungerar fint på jämt underlag, jämna fina stigar med lätt packning. För längre vandringar med ojämn underlag och tyngre packning rekommenderar vi alltid kängor för att skydda vristen och ge stabilitet. det är nämligen väldigt tråkigt att trampa snett och vricka vristen mitt i vandringen. Använd även dubbla sockor för att undvika skoskav och vädra alltid mellan byten av strumpor. Glöm inte skoskavsplåster!

Skräp och avfall

Glöm inte att packa med påse för att samla skräp i. Denna behåller du i ryggsäcken tills du hittar en sopptunna att kasta skräpet i. Vid toalettbesök i naturen, se alltid till att ha en liten spade för att gräva ner avfall och toalettpapper. Våtservetter ska du ej gräva ner i jorden, utan det tar du med dig i din sopp-påse. Se till att inte lämna några spår efter dig när du är ute i naturen. Utan lämna den som du hittar den.

Guidad fjällvandring för nybörjare

Ska du fjällvandra för första gången kan vi på Tuxer rekommendera guidad nybörjartur. Svenska Turistföreningen arrangerar bland annat dessa guidade turer och ger dig en perfekt bas av kunskap så du känner dig trygg att vandra på egen hand. Dessutom är det väldigt roligt och lärorikt. Varför inte ge bort som present? Läs mer om STF:s guidade vandringar.

För mer inspiration om vandring och friluftsliv. Läs mer här!

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.