Tuxers bästa vandringstips

 

Inför en vandring finns det en del saker att fundera över. Genom att planera din vandring och vara förberedd skapar du goda förutsättningar för en riktigt fin upplevelse. Vi på Tuxer delar med oss av våra bästa tips för en lyckad vandring. Har du tips som du tycker vi ska dela med oss av? Kommentera gärna bloggposten.

Det bästa med att vandra

Det bästa med vandring tycker vi på Tuxer är den kontakten man får av naturen och variationen som går att uppleva med skog, fjäll, skärgård och andra fantastiska naturlandskap. Att spendera tid i naturen blir som en microsemester från vardagen där det går att släppa allt för en liten stund, ta in vackra vyer, lära känna sina sinnen och bara vara i nuet. Sedan ger vandring stora hälsofördelar då kombinationen av rörelse och frisk luft gör gott för både kropp och knopp då vi faktisk blir lugnare, mindre stressade och stärker vårt immunförsvar. Genom att vara utomhus får man även en större förståelse för varför vi måste ta hand om naturen på bästa möjliga sätt. Naturen ger oss så mycket och därför ska vi ta hand om den.

Planera din vandring

Att planera sin vandring är A och O för en extra fin upplevelse. Gå igenom väderrapporten, studera kartan och gå igenom rutten inför varje ny etapp och dag. Gå igenom dagsplanen och kartan med den person/ de personer som deltar på vandringen. Prata med varandra och visa hänsyn till varandra vid olika fysiska förmågor och skador. En längre vandring kan vara påfrestande fysiskt och det är därför viktigt att planera in vilopauser och fikapauser längs vägen. Dessutom är det riktigt trevligt och gott med en kopp kaffe och fika för att ta in omgivningen. Kom ihåg – själva resan är målen. vid god planering så finns det tid för rofyllda pauser – så ni slipper jäkta.

Dagstur/ flerdagstur

Dagstur, flerdagstur eller morgonpromenad. Det finns leder och stigar som passar alla ändamål i vårt avlånga land. Möjligheterna är oändliga när en börjar se på kartan. Om du ska på en dagstur behöver du endast packa med det viktigaste. vid flerdagsvandring är den största skillnaden att du kommer behöva flera ombyten och utrustning anpassad efter övernattningen.

Packa lätt men rätt

Beroende på om du ska göra en fjällvandring, skogsvandring, dagstur eller flerdagstur så kan utrustningen variera, så tänk igenom din utrustning innan. Ett allmänt tips är att inte packa för tungt och att endast ta med det nödvändigaste. Packa rätt och lätt helt enkelt – och försök hålla dig och kläderna så torra som möjligt  vi har gjort en komplett packlista inför vandringen (både för dig som övernattar i tält eller stuga). Läs hela packlistan här!

Klä dig rätt på tur

  • Underkläder och underställ (gärna ull eller funktionsmaterial som ska sitta närmast kroppen)
  • Skalkläder (vattentät jacka och byxa, gärna med ventilation/öppning på sidorna)
  • Mellanlager (fleecetröja/ tjockare ylletröja/ tunnare dunjacka)
  • Vandringsskor (kom ihåg att gå in skorna ordentligt innan)
  • Sockor (flera par. Använd dubbla sockor för att undvika skav och lufta mellan byten)
  • Mössa/ pannband /vantar (Fastän det är varmt på dagen i fjällen kommer du vara glad om du packat med detta)
  • Rena kläder för kvällen/ kläder att sova i

Se Tuxers kollektion här!

Övernattning i naturen

Det finns massvis med möjligheter för övernattning vid eller nära vandringslederna. På vandringsleder med kortare distanser kan det finnas campingplatser i närheten där du kan ta med campingvagn eller husbil. För längre distanser är det vanligast att hyra stuga, boka vandrarhem eller tälta. Planera din vandring väl, kolla på kartan och undersök förutsättningarna för övernattning på just den platsen du ska besöka. Ska du göra en flerdagsvandring bör du kolla upp möjlighet för sovplats för varje dag. Vid högsäsong är det bra att boka sovplats i förväg, särskilt om en stuga önskas.

Vandring med barn

Att vandra med barn är en utmärkt idé. Barn kan gå längre distanser men tänk på att sänka tempot, ha god tid och anpassa vandringen efter barnen, deras ålder och fysiska förutsättningar. Om det är första gången de vandrar så rekommenderar vi att börja med enkla vandringsleder och kortare distanser. Planera in en ordentlig lunchpaus, flera fikapauser och vätskepåfyllning, samt tid för lek och kanske spännande  upptäcktsfärder med kikare. Det är ett perfekt tillfälle att lära sig mer om djur och växter. Planera gärna in lekar längs vägen för att göra det roligt för alla. Barnen har på sig samma typ av kläder som de vuxna (lager-på-lager metoden). Glöm inte att packa med extra ombyten.

10 bästa vandringslederna i Sverige

Vårt avlånga land bjuder på fantastiska landskap som varierar mellan olika delar i landet. Besök vandringsleder i pampiga fjällområden, bergsmiljöer eller skogsmiljöer med vackra sjövyer. Här är 10 vandringsleder du inte vill missa. Bilden ovan är från Jämtlandstriangeln som även presenteras på listan nedan.

  1. Kungsleden 
  2. Östgötaleden
  3. Höga Kustenleden
  4. Funäsfjällen
  5. Kebnekaise
  6. Jämtlandstriangeln
  7. Padjelantaleden
  8. Sörmlandsleden
  9. Skåneleden
  10. Roslagsleden

Läs mer om alla lederna på Friluftslabbet!

Om olyckan är framme

Packa alltid med ett första-hjälpen-kit och modifiera efter vilken typ av äventyr du ska göra. De vanligaste olyckorna på vandring är skärsår och stukningar men du bör även packa med förband för att stoppa en större blödning och pocketmask. Detta är standard saker i första-hjälpen som du bör ha med.

  • Skyddshandskar
  • Tändare
  • Kompressionsbinda
  • Kompresser
  • Sårspruta
  • Mitella
  • Sårspruta
  • Sårrens
  • Samsplint
  • Dextrosol
  • Egna mediciner – immodium, ibuprofen, paracetamol, aspirin, allergimedicin, antihistamin, resorb.
  • Sjukvårdsbok
  • Säkerhetsnål
  • Sporttejp
  • Steristrip (sårtejp)
  • Pincett /sax

Bild: Vandringsguiden

Vandring för nybörjare

Tid

Om du är nybörjare eller inte vandrat så ofta. Se då till att ha extra gott om tid. Vid övernattning så kan du överväga att lägga in en bonusdag för att vandra i lugnare tempo, ta lärdom och njuta fullt ut av omgivningen.

Planering

Att planera sin vandring gäller både nybörjaren och den erfarne. Detta är extra viktigt vid flerdagvandring. Läs mer om detta under ”planera din vandring” längre upp på denna sidan.

Navigering

Ta alltid med karta och kompass när du vandra. Du kan även komplettera med karta på kart-app. Kom då ihåg att ladda ner kartan så du har den i offline-läge då täckningen ofta kan försvinna på fjället. på karta från kart-app kan du se din aktuella position och mäta sträckor./distanser. Packa även med en portabel mobilladdare/ powerbank och vattentät påse till din teknik. Du kommer vara glad för det om det kommer regn.

Kläder

Packa inte med dig mer kläder än nödvändigt då det väger mycket. En bra regel är att klä dig efter lager-på-lager-metoden. Alltså, lager med kläder som du kan klä upp/ ta på dig för att få värme och kläder som du enkelt kan ta av dig för att svalka dig. Läs gärna ”Hur ska man klä sig på vandring” längre upp på denna sidan gällande klädsel och missa heller inte Tuxers kompletta packlista här!

Mat

Ta många goda pauser för att fylla på energi. packa med måltider, snacks, vatten och varm dryck. För dagsturen fungerar kall matsäck men för flerdagsvandring rekommenderar vi att packa med stormköket.

Ryggsäck

Använd en ryggsäck med midjebälte och bröstrem för att avlasta axlarna, Justera ryggsäcken så att den passar just din kropp. Packa så lätt det går och testa alltid ryggsäcken hemma innan vandring för att se att ryggsäcken är komplett och sitter som det ska.

Skor

Låga skor fungerar fint på jämt underlag, jämna fina stigar med lätt packning. För längre vandringar med ojämn underlag och tyngre packning rekommenderar vi alltid kängor. Detta för maximalt skydd och för att undvika att trampa snett och vricka vristen/ bryta benet. Använd dubbla sockor för att undvika skoskav och vädra alltid mellan byten av strumpor. Glöm inte skoskavsplåster.

Guidad fjällvandring för nybörjare

Ska du fjällvandra för första gången kan vi på Tuxer rekommendera guidad nybörjartur. Svenska Turistföreningen arrangerar bland annat dessa guidade turer och ger dig en perfekt bas av kunskap så du känner dig trygg att vandra på egen hand. Dessutom är det väldigt roligt och lärorikt. Varför inte ge bort som present? Läs mer om STF:s guidade vandringar.

För mer inspiration om vandring och friluftsliv. Läs mer här!

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.