Funktionskläder Guide för bilresan  Tips på aktiviteter Utflyktsorter Utomhusmat

 

Har du planerat in mängder med skidåkning under sportlovet? I Sportlovsguiden delar vi med oss av våra allra bästa tips för en härlig dag utomhus.

En lyckad dag i skidbacken kan bero på många olika saker. Fantastiskt väder. Underbart underlag med manchesterränder. Härligt sällskap och glada medåkare. Men det finns också mycket som kan förstöra och göra skidåkandet till en pina. Plötsliga blodsockerfall, trötta fötter och blöta underställ, till exempel. I Sportlovsguiden har vi listat ett antal saker som vi tror kommer göra er sportlovsåkning fantastisk. Och vi hoppas att de kan hjälpa er att undvika plötsliga katastrofer i backen.

 

 Extra kläder

Naturligtvis är det viktigt att klä sig rätt från första början, med underställ, mellanlager och bra skalplagg. Men det är lika viktigt att vara förberedd för eventuella väderomslag såsom tilltagande isande kalla vindar eller plötsliga snöoväder. Att ha ett extra underställ eller fleecetröja med sig kan rädda hela dagen!

Extra vantar

Här gäller egentligen samma sak som på punkten ovan. Är det riktigt kyligt eller blåsigt ute kan det vara väldigt skönt med ett par tunna, funktionella vantar att ha under skidhandskarna. Extra bra är det förmodligen för föräldrar som allt som oftast måste hjälpa till med att knäppa jackor, fixa pjäxor och liknande saker. De stora skidhandskarna är inte helt kompatibla med småpill, och då kan ett par tunna vantar under rädda fingrarna från att frysa till is uppe på bergets topp.

Extra energi

Det är fantastiskt härligt att gå in i toppstugan och dricka en varm choklad och kanske äta en bit kladdkaka. Man hinner värma sig inför kommande åk och ge fötterna en chans att återhämta sig från de plågande pjäxorna. Men ibland räcker det inte riktigt för att förse benen med all energi som de behöver för att klara sig till lunch. Då är det perfekt att ha med sig en energibar, några bullar eller kanske kakor upp till toppen. Nötter, torkad frukt, choklad eller druvsocker funkar också fantastiskt bra! De tar lite plats och är smidiga att plocka fram när helst behovet uppstår.

Plåster eller tejp

Skoskav eller ömma fötter kan må betydligt mycket bättre efter att ha plåstrats om ordentligt. Även smalbenen kan bli ömma efter en hel dag bakom pjäxkanterna, och lite tejp kan göra de sista timmarna i backen mer uthärdliga.

Vill du ha fler Sportlovstips och erbjudanden? Prenumerera på vår nyhetsbrev.

Prenumerera här!