Zakopane – Polens vackraste landskap?

På gränsen mellan Polen och Slovakien reser sig bergskedjan Karpaterna som efter Alperna är Europas högsta bergskedja. Den högsta delen av bergskedjan är Tatra. Vi tillbringade två och en halv dagar där, i staden Zakopane. Där bor knappt 30 000 invånare, men staden besöks av ca 2 miljoner turister varje år. Zakopane är Polens inofficiella vinterhuvudstad men lika populärt både vinter som sommar. Tyvärr hade vi lite otur med vädret. Det sägs att Polens vackraste landskap finns i södra Polen, så är det kanske, men vi fick ingen riktig chans att uppleva det. Inte den här gången i alla fall. Men vi kommer kanske tillbaka en dag?

Efter frukost kan jag tänka

Vi anlände med nattåg till Zakopane på morgonen vid kvart i sju. Hade sovit dåligt på tåget och kände oss lite så där smått åksjuka som man kan bli av att åka färja en alltför blåsig natt. Det liksom gungar även när man stigit av och står med båda fötterna på fast mark.

Det mesta var stängt, men efter lite letande hittade vi ett öppet frukostställe. Fick i oss lite mat och kunde sedan börja tänka normalt igen. Kom på att vi borde låst in väskorna på stationen då vi inte får tillgång till vårt boende förrän vid två. Fick tag i ett stort skåp där alla ryggsäckar fick plats.

Då Zakopane till största delen förknippas med vacker natur och vandring så hade vi inte läst på om så mycket annat. Men nu låg dimman tät och regnet hängde i luften, vi såg inte en enda bergstopp. Efter lite sökande på Internet bestämde vi oss för en bowlingmatch på förmiddagen.

Bowling i Zakopane.

Bland trädtoppar och papegojor

Dag två testade barnen höghöjdsbana, vilket både tyckte var kul men lite läskigt. De utmanade verkligen sig själva. Efter några stapplande första steg så släppte det och de fixade banan hur bra som helst. Även pappa Erik tog mod till sig och klättrade upp bland trädtopparna för att sedan kasta sig ut mellan olika hinder.

Uppe bland träden på höghöjdsbanan. Gugu Park i Zakopane.

Uppe bland träden på höghöjdsbanan Gugu Park i Zakopane.

Vi tog också en tur till Papegojhuset. Vilket så här i efterhand kanske inte var värt en promenad på fem kilometer. På vägen dit var alla spända och förväntansfulla och på vägen hem fick vi muta med glass trots isvindar och nästan 0-gradigt.

Matar papegojor i Zakopane

Matar papegojor.

Väl tillbaka i centrum bestämde vi oss för att hänga kvar där istället för att gå hem innan middagen. Hittade ”Up side down house” som vi besökte. Inte heller det något jag skulle rekommendera, men som tidsfördriv var det bra.

Utanför huset i Zakopane.

Up side down house i Zakopane.

Glada barn i Zakopane.

Glada barn i Zakopane tar en tur med tomtens släde.

Utsikt över Zakopane och Tatra

Sista dagen i Zakopane visade sig solen även om den hade sällskap med en hel del moln där uppe på himlen. Vi hade bestämt att vi skulle testa rodel då vi läst att det kulle finnas i Zakopane, dock ingen hemsida och vi visste inte riktigt var rodelbanan låg, men frågade runt lite och fick till svar att det var ”up stairs”.  Vi började i alla fall gå uppför ett ganska så brant berg, utan att veta hur långt vi skulle. Det var rätt mycket folk, både barn, vuxna och äldre. Vi gick och gick… och gick… Men såg inte skymten av någon rodel. Vacker utsikt fick vi i alla fall!

en tur på Gubalowka i Zakopane.

På Gubalowka, med utsikt över Zakopane och Tatrabergen.

Innan vi åkte vidare han vi med några vändor i rutschbanan vid Gubalownkas fot.

Rutschekana vid Gubalowka i Zakopane.

Rutschbana vid Gubalowka i Zakopane.