Tips på träning med barn – kul alternativ till egenträning.

 

Som småbarnsföräldrar känner vi ofta att vi inte hinner med så mycket egen träning. Man är mitt uppe i att planera hämtning och lämning, barnens aktiviteter, mat, städ och när allt är klart sitter man där på kvällen och har ofta inte energin att drar på sig träningskläderna.

När är det då lättast att få till träningen? Och behövs det när vi ändå får vår vardagsmotion genom lek med barnen, springande i trappor o.s.v.?

Visst får vi motion genom våra vardagssysslor och barnen får mycket vardagsmotion både på förskolan och av rörelselek hemma. Med våra vildar känns inte som någon risk att de inte rör på sig tillräckligt, inte idag. Med med tanke på den skärmtid och det stilla sittandet som det också blir, både för oss och barnen, känns rörelseglädje som en viktigt grej att hitta. Vi vill förmedla att rörelse och träning är viktigt och roligt, även för oss vuxna. Theo som snart fyller 6 år har flera gånger frågat när han kommer få en egen mobil. Förutom att man den dagen ska oroa sig över vad han ser på nätet tänker vi också på vad det kommer innebära för rörelsen och upptäckarlusten som de nu har vid fri lek. De ser ju hur skärmen tar tid från oss vuxna och det känns därför viktigt att de ser att det inte är något som ersätter träning och rörelse.

Att inkludera barnen i sin träning.

Utöver den träning vi får till på var sitt håll tränar vi när barnen är med. Det behöver inte vara något stort projekt och allt är inte superjobbigt, men det blir ofta kul för oss alla.

En favoritträning för oss nu när det blivit mer barmark, är att åka till något av utegymmen runt oss. Vi har några favoriter som vi listat nedan och de ligger alla i anslutning till skog. Det uppskattas av både oss och barnen och vi kombinerar då träning med att leka fritt på området.

Barnen utforskar skogen

Nu senast åkte vi till Ågesta friluftsområde. Förra gången vi var där var det snötäckt och massor av skidspår. Nu hade barnen på sig gympaskor och var redo för att träna med oss i utegymmet. Dem hade även med sig sina förstoringsglas för att titta närmare på det dem hittade i skogen.

Barnen klättrar mot toppen av berget

En av oss brukar börja med att springa en runda medan barnen få klättra runt i skogen. Så John körde en löprunda och jag hängde på barnen. Efter bara några meter hittade dem en myrstack som skulle undersökas.

Även mossa och löv skulle tittas närmare på.

Barn älskar när vuxna är med och leker och man kan lätt kombinera lek och träning.

När John kom tillbaka sprang jag en snabb runda och när jag kom tillbaka hade dem börjat leka ”följa John” i gymmet. Om där inte är så mycket annat folk som kan bli störda brukar vi utnyttja flera av stationerna och köra en liten hinderbana.

Sen kom vi till det barnen tycker är roligast, att agera viktklossar åt oss vuxna.

Dem vill även testa lite själva såklart.

Och stretcha har Theo lärt sig att man ska göra.

Emilia har denna favorit som hon gör flera gånger i veckan lite var stans. Det började med att hon gjorde den mot väggen hemma men nu kan det vara ute mot en husvägg, soptunna eller varför inte en stubbe. Att vi räknar under tiden är halva poängen=) Och det gör vi gärna för att uppmuntra henne till det hon gör.

 

Innan vi åkte hem blev det en sista sväng in i skogen.

Ett fallet träd kunde användas till balansgång och Emilia ställde sig sen längst fram och sa att hon styrde ett skepp.

.

Här kommer några av våra bästa tips på träning med barn:

  • Ta en löprunda och låt barnet/-en cykla med.
  • Kör lite styrketräning och låt barnens vikt ge extra motstånd (Armhävningar med barn på rygg eller att dem håller upp dina ben är favoriter hos oss).
  • Kör en runda i ett utegym och låt barnen hjälpa dig eller testa på sitt sätt.
  • Hoppa hopprep.
  • Sätt upp en hinderbana tillsammans som ni sedan kör (hindren kan köras på olika sätt för att göra det jobbigare för vuxna).
  • Sätt på musik och dansa! Antingen fri dans eller efter koreografi som ni själva hittar på eller som finns på nätet t.ex.

Och några favoritställen för träning och rörelseglädje:

  • Ågesta friluftsområde
  • Flatens naturreservat

Alla platser utom Tyresta har utegym. Men man behöver såklart inte ha det för att köra träning. Hemma går bra och lekparker går minst lika bra.  Såhär tränade Theo och Emilia en hel del i parker förra sommaren:

 

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.