Tältning, paddling och gruvbesök i Falun

En gammal studentkompis till mig har flyttat till Falun med sin familj så på vägen ner från Idre passade vi på att göra ett stopp där.

Paddling i Runn

Runn är en sjö som ligger mellan Falun och Borlänge där man kan åka båt på sommaren och skridskor på vintern. Vi valde att paddla kanot för att leta efter en mysig ö att övernatta på.

Den här packningen, två barn och två vuxna fick plats i vår kanot. Det hade till och med fått plats med en kudde, men den prioriterades bort.

I väntan på avfärd.

Väl i kanoterna började vi ta oss runt en ö där det skulle finnas fina strandhugg.

Barnen passade på att känna på vattnet medan pappa gjorde iordning ett spö för att kunna få gädda.

En härlig tur i vackert väder.

Till slut hittade vi platsen att övernatta på och slog läger. Det var en liten ö med plats för två tält ungefär.

Barnen började genast bygga en liten koja medan vi satte upp tälten.

Sedan lekte de mellan fika- och matpauserna och vi njöt av stillheten på ön. Det blev också ett dopp vilket var lättare sagt än gjort. Botten bestod av stora hala stenar och man fick ta sig en bra bit ut för att kunna doppa ner kroppen. En utmaning med andra ord.

Utsiktsstenen blev väldigt populär och det var där solen låg på absolut längst.

Matlagningen blir extra mysig utomhus.

Kvällen avslutades med ett antal bamsetidningar och lyckliga barn som somnade ovaggandes.

Kajak

Henrik fick dagen efter följa med på en kvällstur med kajak och det tyckte han var jätteroligt!

En härlig tur som gav mersmak.

På hög höjd och på djupt djup

Det finns så mycket sevärdheter i Falun så en eftermiddag tog vi den obligatoriska glassen uppe vid hoppbackarna. Där hade vi utsikt över hela Falun.

Jag kan inte förstå de personer som vågar hoppa med skidor på fötterna. Imponerande!

Här försöker Henrik peka ut ön vi bodde på när vi tältade.

Uppe på toppen fanns det mycket MTB-spår och en skog med hinderbana för barn. Vi bestämde oss för att barnen skulle få göra den kilometerlånga hinderbanan innan vi åkte därifrån. Det blev två varv.

Mamma fick också vara med.

Sista dagen besökte vi koppargruvan i Falun. Vi var 67 meter under jorden på det lägsta stället. Vi fick höra många häftiga och läskiga berättelser och fick en känsla för hur det måste ha varit att arbeta där. Väl värt ett besök!

Vi är glada att vi kom ut ur gruvan och slapp vara de personer som arbetade där nere i mörkret när det begav sig.

Vi hade en toppenbra vistelse i Falun och har nu kommit hem för att rådda med kommande födelsedagskalas för den blivande sjuåringen.