Sommarlov i 8 v – tillbakablick och äventyr vi inte hunnit skriva om

Ett sista sommarlov innan skolstart

Idag var det en vecka sedan vardagen drog igång hemma hos oss. Jag och John gick tillbaka till jobbet, Emilia till förskolan och Theo gick till en helt ny plats – skolans värld. Han var väl förberedd efter ett långt sommarlov – vår stora kille!

På väg till första dagen i förskoleklass.

Tillbakablick på det sommarlov som varit

Vad har ni gjort i sommar? Den frågan har man ju både fått och frågat kollegor ett antal gånger den senaste veckan=) Så vi satt en kväll och försökte sammanfatta denna varma sommar.

Smygstart i maj/juni

Precis som vi brukar åkte vi till Spanien en vecka i slutet av maj. Vi firade Theos födelsedag och åkte dagen efter. Utöver massa sol och bad vandrade vi i floden Rio Chillar och gick en långpromenad med både bergsklättring och höga höjder. Det kan ni läsa mer om i tidigare inlägg.

Sommarlov med mycket bad

Bad i spanska vågorna.

Promenad på höga höjder

På väg mot toppen under vår 5 km promenad i underbar miljö.

Vandring i flod

En annorlunda vandring i Rio Chillars klara vatten.

När vi kom hem blev det jobb och förskola ett par veckor. Då sprang Emilia stolt Lilla Blodomloppet med efterföljande idolmöte. John och jag tog oss välförtjänt egentid på Blue Hotel innan det var dags för tidigt födelsedagsfirande av nästa barn.

Nöjd tjej efter lilla blodomloppet

Nöjd tjej som inte hade en aning om att hon snart skulle få träffa sina idoler.

Spadag

Spadag i vacker miljö.

Nya äventyr i skateparken

Vi spenderar ofta kvällar i parklekar runt om där vi bor. Flygplansparken har vi hängt i sedan barnen föddes men för något år sedan fick den en skategrop. Nu fick Theo äntligen ta steget ner i den med sin nya present. Totalt orädd som vanligt körde han ner med sin nya kickbike. När vi var ensamma och Theo inte åkte passade Emilia glatt på att flyga fram mellan groparna i sin älskade fleece.

Kör kickbike

Fullt ös!

Lycka och fullt ös även utan en kickbike=)

Vi firande midsommarafton i ett sol och regnblandat Stockholm..

och det här lilla busfröet gick glatt upp på scenen och sjöng en busig variant att bäbä vita lamm framför 100 tals människor på plats=)

Skånevecka

Nu var det sommarlov på riktigt och vi körde första rundan ner till Skåne. Där började det med att Emilia visade oss att hon minsann kan cykla helt själv. Sen blev det jordgubbsplock innan läggdags – inga tider att passa och tid att bara vara.

Jordgubbar

Lyckan över att bara behöva gå utanför dörren och plocka jordgubbar i massor.

Sommarlov en dag i Malmö

Det blev en tidig väckning för att köra till Malmö och kolla på Sommarlov. I år på en ny plats som var minst lika bra som tidigare.

Sommarlov Malmö

Picknick i morgonsolen innan det drog igång.

Eftersom vi ändå var i Malmö passade vi på att köra strandhäng där nere. Och vilken fullträff det blev! Vi kom en dag då Malmö fritidsgårdar hade en massa aktiviteter för barn och ungdomar på stranden. Dans, musik och de stora bollarna var jättekul.

Tillbaka i Åhus blev det glass, bad och mys hos mormor och morfar. Mycket cyklande och även en lång cykelturer i terräng för barnen när John löptränade.

Vi besökte Wanås skulpturpark full av roliga saker och John och jag tog en tripp till Göteborg för att se Ed Sheeran.

Utflyter på hemmaplan

Efter en vecka i Skåne körde vi hemåt. Hemma i Stockholm besökte vi både skog, parker men framför allt platser där det fanns bad.

Ett familjekalas vid sjön svalkade skönt en varm kväll.

Dagen då Sverige åkte ut ur VM kombinerade vi fotbollstittandet med en heldag på Gröna Lund. Vi skulle vara publik till Babblarnas show på Sommarkrysset och fick därmed en heldag. Så himla kul och vi konstaterade ännu en gång att jag INTE KAN åka bergochdalbanor utan att skrika.

Karuseller på Gröna Lund

De skrattade nästan ihjäl sig åt mig som inte ens kunde vara tyst när vi åkte den här.

Vi körde även en tältnatt som inte blev som det var tänkt.

Blå Lagunen.

Skåne och närheten till havet

Efter en vecka hemma började barnen längta tillbaka till mormor och morfar. Vi hade inget planerat så vi körde ner en runda till.

Vi fiskade kräftor med morfar, var på medeltidsläger på Glimmingehus och hade vattenkrig med kompisar från England.

Vi gjorde även en avstickare till Tylösand och testade på krabbfiske Vi badade både i hav och på Halmstad äventyrsland.

När tre veckor återstod av ledigheten hade vi varit i Skåne och vänt vid tre tillfällen. Det blev verkligen en Skånesommar eftersom det var så mycket skönare att bo nära havet.

En tur uppåt landet

När vi kom upp till Stockholm igen bilade vi uppåt landet för första gången denna sommar. Vi besökte Borlänge dit Johns mamma ska flytta. Där njöt vi av livet på landet. De bor precis bredvid skidanläggningen Romme, så det kommer blir perfekt att åka dit även i vinter.

Mys i hängmattan.

Kvällspromenad till hästarna.

Sista dagen åkte vi till Leksand sommarland för att bada och leka loss. Ett kul nöje för oss allihopa!

Som han längtat efter att få göra det här igen.

Äntligen hittade vid höjdbanor utan längdkrav!

Så nöjd över att hon också fick prova på.

John testade också på höga höjder.

Aktiviteter ute i det fria – ett så bra alternativ

Vi mellanlandande hemma i Stockholm en vecka och Theo gick på simskola. Vi valde att ta en kurs utomhus och det var ju så perfekt denna sommar. En så bra grej och dessutom vid en sjö i anslutning till ett skogsområde vi brukar besöka. Så efter hans 30 min lektioner kunde vi både bada kvar och besöka skogen efteråt.

Simskola med Neptun.

Spanien som avslut

Lagom till det svalare vädret kom laddade vi för sista resan – Spanien. Denna gång med mormor och morfar eftersom de inte kunde följa med förra gången.

Bad och bus.

Första kajakturen för alla tre.

Emilia som inte paddlade fick sin träning i backarna istället=)

Vårt i stort sett helt oplanerade sommarlov blev välfyllt med aktiviteter och massor massor utav utetid.