Naturen som Powerbank

Det skrivs mycket om familjeaktiviteter här på bloggen och det är spännande och roligt att se alla aktiva familjer som inspirerar till uteliv. Men lite då och då behöver man egen tid även som vuxen.

 

Jag (pappa Thomas)  uppskattar att ha med familjen ut på äventyr och inspirera barnen till aktivt uteliv. Men ibland behöver man också bara få vara för sig själv och ladda batterierna. Senaste veckorna har varit motigt. inskolning på dagis, Veronica har börjat studera foto på högskolan och har fullt upp med läxor, jobbet ska flyta på, småbarn som håller en vaken på nätterna osv.

Därför bestämde jag mig för att unna mig själv mer ute tid så fort jag har möjlighet på lediga tider.  Ett par gånger i veckan har jag packat ryggsäcken och gett mig ut på tur i lokala skogarna.  Jag letar upp en bra plats i skogen och hänger upp min hammock eller lägger mig på ett Liggunderlag och tänder en brasa.

Där ligger jag i några timmar och bara njuter av skogens alla ljud och höstens färger.  Läser en bok eller nyheterna på mobilen.

Naturen är nog den starkaste medicin vi har och en naturlig källa till återhämtning. Det borde vara obligatoriskt för läkare att skriva ut recept till patienter på “natur” ;). För mår du psykiskt dåligt av något slag, stressad över något, orolig eller behöver fundera i lugn och ro över svåra beslut så borde alla få chansen att gå ut i skogen. Komma bort från vardagen bara för några timmar.

Naturen är människans egna powerbank. Den laddar batterierna fortare än vad man tror. Du behöver inte göra några stora äventyrliga utflykter utan ta närmsta skog och gå ut och bara promenera i tystnad eller slå ner rumpan på ett vackert ställe och njut en stund…. Du kommer förstå vad jag pratar om när du väl är där.

Du kommer komma så nära naturen och dess invånare.

När jag låg på mitt Liggunderlag en av dagarna och sörpla på mitt kaffe så fick jag besök av en nyfiken ekorre som kom fram och inspekterade både mina kängor och min kaffetermos… Han/hon hade skuttat omkring länge mellan träden och studerat mig. Tillslut insåg den att jag inte utgjorde någon större fara och vågade sig ner för att studera mig närmare.  När jag försiktigt sträckte mig efter kameran så var den snabb iväg igen.

 

Första stunden när man satt sig så är det tyst i skogen, men när man sitter still i några minuter alldeles tyst så börjar djuren återgå till sina vanliga aktiviteter. Korparna börjar prata igen, nötskrikan flyger runt bland närliggande träd, några rådjur går förbi en bit bort utan att lägga märke till dig. Där kan man sitta i flera timmar och vara ett med naturen.

Förr i tiden levde vi i och av naturen, vi rörde naturligt på oss och var fysiskt starka och välmående. Vi behöver gå tillbaka till våra rötter igen, människan har glömt bort vad vi är gjorda för, att leva och vara i naturen.  Det moderna samhället har fått oss att förtränga vårt ursprung. I dag får vi värme , el och vatten levererat till oss. Något som man tidigare fick ha kunskap om för att få …något som var ett måste för att överleva. Göra eld för värme , Tända fotogen lampan för lyse och hämta vatten i brunnen och rena detta innan det var drickbart.

 

Det är inte bara att vistas i naturen som är nyckeln till välmående utan vad vi äter också. I dag äter vi halvfabrikat med onaturliga tillsatser  i stället för ekologiskt närodlat osv.  Går vi tillbaks till våra rötter och återgår till hur våra släktingar levde förr så mår inte bara vi bättre utan automatiskt så mår även moder jord bättre… Kretsloppets brutna kedja börjar då sakta men säkert länkas ihop igen.

 

Ta med dina barn ut och lär dom om naturen, lek i skogarna och ha roligt samtidigt som du ger dom kunskap MEN unna dig själv lite egentid ibland också… Låt skogen eller fjället ladda dina batterier så du orkar fortsätta vara en aktiv vuxen.

Jag avslutar detta inlägg med en liten packlista för ett dagsbesök i skogen.

 

  1. En liten smidig ryggsäck

  2. Liggunderlag

  3. Första förband (ska alltid vara med på tur)

  4. Vatten

  5. Valfri matsäck

  6. Tändmaterial till mysig brasa (tändstickor och lite tidningspapper)

  7. Bra bok

  8. Kniv ( är ett viktigt redskap)

  9. Karta eller GPS (om du går på okänd mark)

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.