Göteborgsresa innehöll besök på både Liseberg och Öckerö

Tidigt i somras bestämde vi att vi skulle åka till Liseberg tillsammans med farmor och farfar och när hotell kom på tal bjöd de oss på en lyxnatt på Gothia Towers. Hussein hade även en kompis med sig så de fick ett dubbelrum att dela på. Farmor och farfar sov också i dubbelrum medan övriga familjen delade ett familjerum med Henriks syster. Det var lite kontrast mot de nätter som vi sovit i tält.

Det tyckte Laban också som kröp upp i sängen vid incheckningen och utbrast: “Här ska jag ligga hela dagen!”

Liseberg

Efter incheckningen gick vi rätt över gatan till Liseberg. Det visade sig att vi valt årets varmaste dag och att mååånga andra också hade gjort det. Långa köer till karusellerna, men nästan lika långa köer till vattenpåfyllningen.

Vi startade med Lisebergshjulet som alla fick åka.

Här är utsikt från Lisebergshjulet. En härlig vy!

Barnens nöjesfält

Till barnen köpte vi det lilla åkpasset, vilket räckte gott för Nelli. Laban däremot hade nog gärna velat vara sisådär 10 cm längre och åka allt. De hängde ett tag bland småbarnskarusellerna innan jag visade dem Rabalder – bergochdalbana för barn.

Här kollade Laban in Rabalder medan vi köade.

När väl Nelli hade åkt första gången var hon helt fast. Hon tyckte att den var jätterolig! Laban och jag åkte flumride (den fick vi betala extra för eftersom han hade lilla åkbandet, men det var det värt!) och han älskade den. Han hade redan i förväg sett stocken på nätet och bestämt sig för att åka.

Vuxenattraktioner

Jag, Henrik, tonåringarna och farfar hann med att åka de flesta attraktioner värda namnet, medan faster och farmor tog hand om barn. Vi började med fritt fall och avslutade med Helix. Flera karuseller var stängda tillfälligt under dagen, kanske på grund av värmen, och Helix var en sån. Den kom inte igång förrän framåt kvällen, så vi hann endast åka en gång med den. Vi var rörande överens om att Loke och Helix var de bästa attraktionerna när dagen var slut och vi summerade våra upplevelser. Henrik räknade också ut att allas stora åkpass hade lönat sig då vi åkt för mer pengar än åkbandet kostade.

Här är delar av Lisebergsgänget.

Natten på ett hotellrum med AC gjorde gott för oss alla och på morgonen fick vi en gudomlig frukost där det fanns ALLT!

Öckerö

Farfars smultronställe ligger på Öckerö så efter frukost åkte vi dit.

Vi åkte bilfärja över till Öckerö och redan där kändes doften av saltvatten och västkust.

Vi hade oturligt nog inte med någon utrustning för att fånga krabbor, men ett annat sällskap fångade krabbor för fullt. Laban och jag stod länge och såg på när krabba efter krabba lyftes upp i små hinkar. Så mysigt!

Fina klippor och en långgrund strand.

Laban och farfar tog en simtur över till andra sidan. Laban med puffar, men vilken kämpe! Tillbaka tog de landvägen runt, men det var en stolt kille som kom tillbaka.

Öckerö var väldigt vackert och tiden gick alldeles för fort. Det var ändå härligt att få lite smak av västkusten även denna sommar.