Fjällvandring

GIH-studenter på fjällvandring i Abisko nationalpark!

Vi är fyra studenter från Gymnastik- och Idrottshögskolan som under hösten har läst en kurs i friluftsliv. Under denna kurs fick vi chansen att åka upp till Abisko i september och genomföra en fjällvandring på cirka 4,2 mil under fyra dagar. Förväntningarna på resan var höga eftersom ingen av oss tidigare gjort något liknande. Vi kommer i det här blogginlägget berätta mer om vår resa i Abisko och vad som kan vara bra att tänka på om man vill genomföra en liknande fjällvandring!

 

Under början av kursen i friluftsliv fick vi gå igenom rutten som vi skulle genomföra och vi fick även en packningslista. Skolan stod för tält, stormkök och en spade för toalettbehov.

 

Packlista:

  • Kläder för vandring (cirka -5 grader som kallast)
  • Stövlar/kängor
  • Skor för att kunna vada
  • Liggunderlag (cirka 15 mm tjockt)
  • Ryggsäck om minst 60 liter med avbärarbälte
  • Karta och kompass
  • Kamera och/ eller mobiltelefon
  • Ficklampa
  • Kniv
  • Mössa och vantar
  • Bestick och matkärl
  • Sockor
  • Dricksflaska och termos
  • Regnjacka och regnbyxor
  • Hygienartiklar
  • Underställ
  • Toapapper och våtservetter
  • Underkläder
  • Skavsårstejp och medicin
  • Varm tröja
  • Solglasögon
  • Varm jacka ev. dunjacka
  • Sovsäck
  • Tändstickor
  • T-sprit

Vikten av att planera måltiderna

Den här packningslistan tar upp de saker som vi upplevde var viktigt att ha med sig. Vandrar man i grupp tycker vi att man kan dela på tändstickor, kniv och i alla fall ha två kompasser samt karta per grupp. Det vi märkte tog slut i många grupper var T-spriten som användes vid matlagning. Därför rekommenderar vi att ta med lite extra om ni ska ut på en vandring som liknar vår. På morgonen åt vi gröt och kokade upp extra vatten för att kunna använda det till lunchen som bestod av varma koppen. Det kokande vattnet förvarade vi i en termos och det rekommenderar vi verkligen att ta med eftersom vi ville slippa sätta upp stormköket under lunchen.

Till middag åt vi lite olika alla dagar och de flesta lagade sin egen mat. Vissa gjorde grytor, andra hade med sig pasta och kokade upp, eller burkar med tonfisk och en del hade färdiga påsar med frystorkad mat. Vad vi dock märkte var att, när alla hade med sig olika typer av mat så blev det väldigt mycket att bära och det tog mycket längre tid att tillaga maten. Därför tycker vi att det kan vara bra att prata ihop sig inom gruppen och hitta på något att laga tillsammans.

Kängorna

Det vi alla upplevde var att det är viktigt med bra vandringskängor, som helst är en storlek större och med högt skaft för att minska risken för fotledsstukning. För att undvika skavsår tejpade vi om fötterna varje morgon. Vi blev rekommenderade att gå in våra vandringsskor innan avresa för att slippa skavsår och känna att dina skor passar dig.

Tips som vi kan dela med oss av är att tejpa fötterna samt att använda dubbla strumpor för att minska friktionen mot hälen. Vi använde oss av en tunnare innerstrumpa och en tjockare strumpa av ull som ytterstrumpa.

Abisko turiststation

Vi spenderade vår första natt på Abisko turiststation för att gå igenom rutten och lära oss hur man använder en karta och kompass. Det var skönt att gå igenom det här innan vi gav oss ut på turen för att få lite mer kött på benen. När det var dags för att ge oss ut på tur hade vi alla på oss undre lager, fleecetröja samt en skaljacka från Tuxer. Eftersom vi hade kollat upp vädret innan såg vi att det skulle växla ganska mycket under dagen och då är det skönt att använda lager på lager-principen så att man lätt kan ta av och på sig beroende på hur vädret ter sig.

Lättare terräng mellan turiststationen och Abiskojaure

Vi började vår fjällvandring på Kungsleden och rörde oss mot Abiskojaure. Det var skönt att börja med en lätt terräng och för nybörjare så anser vi att denna led är klockren. Abiskojaure är ett bra första stopp då det finns butik, bastu, utedass, stugor och plats för tältning. Detta stopp är även anpassat för personer med funktionsvariationer. Här spenderade vi vår första natt och vill man sova i tält här så bör man känna till att det är en köldhåla. Första natten var otroligt påfrestande för oss alla och vi hade behövt klä på oss mer. Här kan man underlätta för sig själv genom att ha med två liggunderlag, ett uppblåsbart och ett ihopfällbart av hårdare material, som man även kan använda som sittunderlag under dagen. Här minskar man risken för att kylan ifrån marken ska ta sig igenom liggunderlaget och göra dig kall.

Dag 2 – fjällkammen Njnesgeachi

Dag två var den tuffaste dagen både psykiskt och fysiskt. Efter en ganska tuff natt var alla trötta och uttömda på energi. Vi visste att detta skulle bli en jobbig vandringsdag då vi skulle vandra upp mot fjällkammen på Njnesgeachi. Större delen av dagens fjällvandring gick uppför och eftersom vi inte hade någon energi blev det tufft. På förmiddagen var vädret ganska dåligt och det blev en del lättare regnskurar. När vi kom upp på fjällkammen vände det dock och solen sken över  dalen. Här förstod man vad man hade tagit sig igenom och man var tvungen att stanna upp en stund för att ta in alla intryck. Den här vandringen är tung och ur ett nybörjarperspektiv kan det kännas omöjligt. Men vi rekommenderar att man testar och tar många små pauser för att lyckas ta sig upp, det kommer vara värt det.

Dag 3 – sommarleden och Kårsavagge

Dag tre var den kortaste dagen, vandringsmässigt. Vi vandrade cirka sex kilometer och kom fram till vårt base camp väldigt tidigt den dagen. Vandringen började med en vadning över jokken till andra sidan där vandringsleden var. Vi tog oss till sommarleden och började vandringen mot Kårsavaggestugan. Vandringen var väldigt enkel. Vi hade soligt väder och skön värme.

Vi var framme vid Kårsavagge vid lunchtid och började då sätta upp lägret och göra lunch. Efter det hade vi fritid, där vi fick göra lite vad vi ville. Man kunde ta sig uppför berget till ett fint vattenfall. Eller så kunde man ta sig ännu högre upp till bergstoppen där det fanns en sjö. Vi valde att ta oss upp till vattenfallet, där det var en fin utsikt. Därefter tog vi oss ner till Kårsavaggestugorna där vi fick en rundtur av stugvärdinnan. Hon visade oss stugorna där man kan sova över natten. Där fanns även en sos-stuga som är öppen hela vinterhalvåret för att folk som vandrar under vintern ska kunna ta skydd från oväder.

Vi avslutade dagen med ett dopp i jokken. Ett väldigt uppfriskande bad som vi starkt rekommenderar för de som kan och vill.

Dag 4 – Kårsavagge till Abisko Turiststation

Sista dagen vaknade vi upp till världens oväder och regnet öste ner. Alla var väldigt överens om att bara gå tillbaka till Abisko Turiststation så snabbt som möjligt. Eftersom vi var så målmedvetna gick vi 12 km på lite mindre än fyra timmar. Detta innebar väldigt få pauser och ett snabbt tempo. Den här typen av fjällvandring tog extremt mycket på våra kroppar och alla hade väldigt ont i knäna. Idag förstår vi att vi nog skulle ha tagit det lugnt och sparat på våra kroppar istället för att halvt springa tillbaka till turiststationen.

Väl tillbaka på Abisko turiststation tog alla en varm dusch och kröp sedan ner i sina sängar för att ta en efterlängtad vila. På kvällen åt vi en gemensam middag och hade det väldigt trevligt innan det var dags för att gå och packa inför avresedagen.

Fjällvandring i grupp

Sammanfattningsvis kan vi säga att denna resa har varit lärorik och givande för oss alla. På en sådan här resa kommer man varandra så mycket närmre eftersom man hamnar i en situation man inte är van vid och måste samarbeta på ett helt annat sätt. Är man nybörjare och ska genomföra en sådan här tur kan vi rekommendera att hålla sig till en led och följa den mest för att känna efter hur ens utrustning känns. Det kan även vara bra att ha någon form av grundkondition för att orka sig igenom svår terräng.

Inför vandringen försåg Tuxer oss med funktionskläder i form av skaljacka, fleecetröja och vandringsbyxor. Jackan var försedd med funktionella fickor och fungerade bra i växlande klimat, och byxorna var snygga! Tröjan höll värmen bra och vi upplevde att den andades tillräckligt mycket för att det inte skulle bli svettigt.

 

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.