Familjefjäll på Saltoluokta, del 1

Saltoluokta

Tidig söndag morgon och vi vaknar sakta upp på nattåget som tagit oss från Uppsala. Vi är snart framme i Gällivare. En resa på 13 timmar, 110 mil. Vi är på väg till Saltoluokta fjällstation för en vecka full med aktiviteter. STF, svenska turistföreningen, anordnar familjefjäll och vi är en av sex familjer under veckan som ska njuta av fjället och allt det har att erbjuda.

Knivsta station. Väntar på pendeln till Uppsala.

Nattåg, buss och skoter till Saltoluokta fjällstation

En kort väntan på Gällivare station och sedan kommer bussen. Det går 1 buss om dagen från Gällivare till Saltoluokta. Det är flera barnfamiljer på plats, alla ska till Saltoluokta fjällstation får vi reda på senare. Ingen säger något, det är ovanligt tyst för att vara så många barn på ett och samma ställe. Alla kom vi med nattåget söderifrån.

Efter närmar två timmars bussresa är vi så framme vi Kebnats/Salto som hållplatsen heter. I full vintermundering hoppar vi ur bussen, tar vår packning och strax efter hör vi de två skotrarna som ska hämta upp oss och och köra de sista kilometerna över sjön Langas fram till fjällstationen. Packningen lämnar vi vid vägkanten, den hämtas upp senare. Vi sätter oss i en av kälkarna efter den första skotern. Skidglasögonen på och en buff uppdragen över näsan. Termometern har visat på -27 grader som kallast på vägen hit. Det är kallt, riktigt kallt. När skotern sedan kör iväg känns det ännu kallare. Buffen fryser snabbt till is och det är svårt att känna något annat än kölden på kinderna. Hela kroppen fryser.

Sakta men säkert tinar vi upp

Sista biten, från sjön till fjällstationen får vi gå, kanske 200 meter. Tårna fryser, fingrarna fryser, tårarna letar sig fram. Det är kämpigt, men så plötsligt står fjällstationen där framför oss. När vi kommer in är det märkbart varmare. Vi kryper så nära brasan det går och lägger upp fötterna på spiskanten. Sakta men säkert börjar vi alla tina upp.

huvudbyggnaden på Saltoluokta fjällstation.

Först efter en lång stund i bastun några timmar senare känner jag mig riktigt varm igen. Utsikten från det stora panoramafönstret i bastun är magisk. Solen sänker sig bakom fjälltopparna och färgar fjället i svagt rosa. Om det inte vore för trerättersmiddagen som väntar i restaurangen hade jag suttit kvar ännu längre.

Fantastisk utsikt från bastun.

Saltoluokta fjällstatioin 100 år

Saltoluokta fjällstation firade 100 år förra året. I 100 år har byggnaden stått där och bjudit in fjällfarare som haft vägarna förbi, såväl sommar som vinter. 100 år är en lång tid. De flesta av möblerna i huvudbyggnaden är tillverkade av spillvirke från att de byggde fjällstationen. Dessvärre är huset dåligt isolerat och det märker vi av. Med en utomhustemperatur på under -20 grader så är det svårt att få upp värmen inne, speciellt på bottenvåningen.

När vi går och lägger oss första kvällen är de med underställ och ullstrumpor på. Mössan nerdragen och dubbla täcken.

På morgonen tar vi på oss ännu mer och går sedan ut i matsalen där frukosten är framdukad. Det är kallt även där, men lite varm frukost får oss ändå på bättre tankar. När vi ska ta på kängorna för att gå ut är det fortfarande is under dem efter Gustav och Erik provtur dagen innan. Det säger ju lite om golvtemperaturen i rummet.

Hundspann och lekar

Det är måndag och vi ska iväg på den första aktiviteten för veckan. Vi skidar den korta biten från Saltoluokta fjällstation ner till sjön och sedan vidare några hundra meter innan vi slår läger för dagen. Det blir en del lekar för att hålla värmen. Både barn och vuxna är med och leker, det blir kull, under hökens vingar kom och utforskande av närområdet.

Stina från Jokkmokksguiderna dyker upp med sin hundspann. Barnen får turas om att åka en tur på isen. Först ligger hundarna helt stilla i snön och väntar. När Stina tar upp snöankaret reser sig hundarna och på hennes kommando. Drar de i väg i full fart. De yr snö runt kälken och hundarna springer samspelt tillsammans. Det blir en kort och kall tur för barnen. Hundarna är desto varmare när de kommer tillbaka. De lägger sig i snön för att svalka av sig. Tar en tugga snö i väntan på nästa tur.

Elin fryser om tår och fingrar och vi försöker värma henne med varm dryck, värmepåsar (som dock inte blev varma), stoppa hennes kalla händer i mina armhålor. Inger hjälper något vidare. Vi bestämmer oss för att skida hem till fjällstationen innan de andra för att värma oss innan lunchen.

Lokala delikatesser från Saltoluoktas närområden

Lunchen intas ute, det serveras suovas, saltat och rökt renkött, i pitabröd men goda tillbehör. Det gör sig extra bra här på fjället. Lokalproducerad mat är något de jobbar hårt med på fjällstationen. I restaurangen serveras under veckan mycket lokala kravmärkta delikatesser, fjällröding från sjön Langas, sik, älg och ren. Allt smakar fantastiskt och restaurangen får högsta betyg.

På eftermiddagen är vi kring fjällstationen och leker lekar tillsammans för att lära känna varandra. Guiderna är fantastiska och engagerade. De får med alla i lekarna. Vi springer, hoppar och skrattar om vartannat. Leker flera lekar och alla blir som barn på nytt. Till och med fruktsallad går att leka utan fasta platser ute i snön.

Föräldramiddag och barnaktiviteter

Efter många timmars lek blir det dags för bastu och fritid. Klockan fem servers barnmiddag i sällskapsrummet och en timme senare är det dags för föräldramiddag i restaurangen. Då kommer guiderna och tar med sig barnen på kvällsaktivitet. Första dagen är det lek och bus ute i snön som gäller.

Föräldrarna samlas för trerättersmiddag i restaurangen. Att få sitta ner tillsammans med de andra och prata till punkt utan att barnen avbryter är jättemysigt och maten är verkligen fantastisk. Efter två timmar när middagen är över och barnen har lekt massor och ätit egen efterrätt kommer de in för att hämta oss. Vi går alla till sängs innan nio och somnar helt utslagna efter en fantastisk första dag här på Saltoluokta fjällstation.

En provtur på skidorna redan första dagen.

Mer om vårt äventyr på familjefjäll kommer i nästa inlägg.