Att resa med tåg är ett äventyr

Då våra bokade biljetter med nattåg från Krakow till Budapest tyvärr blivit inställda, eller snarare att liggplatserna på tåget var fullbokade, men att vi lyckats missa mailet om det, gjorde att vi fick tänka om. Det fanns fortfarande sittplats på nattåget, men det kändes inte hållbart. Vi köpte nya biljetter med dagtåg från Krakow till Katowice och sedan vidare till Bratislava. Vi valde att dela upp sträckan på två resdagar då det skulle bli alldeles för långt att åka allt i ett sträck med dagtåg.

Upprustning av stationer

På det första tåget till Katowice var vi nästan ensamma. Vi hann med att käka frukost som vi hade tagit med. Vi förundrades över hur tåg kan gå så långsamt, en sträcka på knappt åtta mil tog oss två timmar. Det pågår stora upprustningar av stationer, perronger och järnväg i Polen. Vid nästan varje stopp pågår det renovering.
Väl framme i Katowice blev det en tidig lunch för att sedan ta nästa tåg till Bratislava. Vi fick egen kupé efter att mannen som satt i kupén när vi steg ombord flyttade till en annan. Fyra och en halv timme gick ganska snabbt och så plötsligt var vi framme i Bratislava. Vi tog bussen till vårt boende för natten. Ett ganska litet och slitet hotell som vi bokat via hotels.com, men det låg bra till och det var billigt. För en natt var det okej, men annars gillar vi lägenhet bättre.

Bratislava vaknar

Lyxade till det med en långfrukost på en restaurang i centrala Bratislava. Satt där länge och njöt av se hur staden vaknade, hur turister med guide i långa tåg upptäcker staden, hur lokalbefolkningen stressade mot jobbet och hur personal sopade och dammsög utanför sina restauranger. Vi hann med en liten promenad längs Donau innan vi gick tillbaka till hotellet och hämtade packningen för att åka vidare till Budapest.

Gustav i Bratislava.

Statyn “Man at work”.

Promenad i Bratislava.

Promenad i Bratislava, kolla mellan fönstren.

Tåg till Budapest

Vi tog bussen tillbaka till tågstationen, biljettkontrollanter på bussen idag också, men vi har lärt oss av den dyra bussturen i Krakow och köpt biljetter.
Vi hade inga bokade sittplatser på tåget och det vara riktigt mycket folk. Jag och Elin klämde in oss i en kupé och delade säte. Där satt det en svensk familj som vi pratade lite med. Gustav och Erik fick plats i en kupé längre bort. Det var varmt och svettigt på tåget. Svetten rann längs ryggen och vi torkade oss i pannan med jämna mellanrum.
Efter ett par stationer, kanske en timme, hade det minskat med folk och jag och Elin fick plats hos Gustav och Erik. Skönt! Med lite färre människor på tåget blev det också lite svalare.

Gustav och Elin på tåget.

På tåget mellan Bratislava och Budapest.

Utan boende, det löser sig

Budapest har flera stora järnvägsstationer. Vi steg av på Budapest Nyugati. Där fick vi hjälp av en hemlös kvinna att köpa 24-timmars-biljetter till metron. Hon var väldigt hjälpsam och trevlig, dessutom väldigt bra på engelska.
Tog sedan metro till Budapest Keleti där vi bokat en lägenhet via Airbnb. Försökte ringa värden, men telefonnumret var inte i bruk. Hade också skrivit till henne tidigare under dagen men inte fått något svar. Vi gick till adressen, men det var låst. Fick hjälp av en kvinna som bodde i samma port, men hon visste inte vem värden var. Blev lite smått stressade och irriterade när vi inte fick tag i henne. Plockade upp datorn för att se om det fanns någon ytterligare information på hemsidan, men hittade inget. Vi stod alltså utan boende. Suck!
Bestämde oss för att gå till en pub eller restaurang, äta lite, tänka lite och surfa boenden. Hittade en lägenhet på hotels.com, bara 100 meter från där vi satt. Bokade den direkt och sedan gick Erik dit för att checka in. Lägenheten var jättefin och järnvägsstationen låg på andra sidan gatan. Perfekt!

Mer om Budapest i nästa inlägg. Ni hänger väl med?